פרק 2 – מקור הידע

היי חברים,

בפרק 1 של "העולם המופלא" חלקתי אתכם את סיפורי האישי ואת התחברותי לדרך האינדיאנית. בפרק 2, הנוכחי, אערוך לכם הכרות קצרה עם עולמם של האינדיאנים ועם מקור הידע עליו מבוססת ערכת הקלפים. בפרק 3, שאחריו, אכתוב על ערכת הקלפים עצמה ועל שימושיה השונים. בפרקים 4, 5 אכתוב בפירוט על פריסת חיות הטוטם. אני ממליצה לכם בחום לקרוא את הפוסטים תוך שמיעת המוזיקה המצורפת שכן, היא מהווה חלק בלתי נפרד מהתוכן הכתוב ויש לה משמעות של ריפוי גם כן.

 

****************************

 

על מנת להבין את הפילוסופיה ואת מקורות הידע, העומדים בבסיס ערכת הקלפים, חשוב לדעת ולהבין מיהם האינדיאנים ומהי מהותם. על כך אכתוב בפוסט זה.

לפני כן אקדים ואומר, לשם הבנה ראשונית, שערכת הקלפים האינדיאנים מונה 52 קלפים של חיות. קלפים אלה מוכרים גם בשם "קלפי סגולה" ובאנגלית נקראים MEDICINE CARDS.

להלן מוצגות התמונות של כל החיות אשר מקורן בערכת הקלפים שבהוצאת "ענבר אירוח כפרי בע"מ".

 

לכל אחד מ – 52 הקלפים מופיעה חיה אשר מסמלת אוסף של איכויות, היבטים ומאפיינים של אנרגיה מסוימת. אלה מבוססים על התנהגות החיות הללו בטבע ועל אגדות ואמונות שמקורן בתרבות האינדיאנית. כל אחת מהחיות נושאת עימה איכות מסוימת של ריפוי! ובאה ללמד אותנו, בני האנוש שיעור בנושא מסוים.

פירוט נוסף על הערכה יינתן בפרק הבא. תוכלו גם להעמיק ולקרוא בספר, הנלווה לערכת הקלפים בעברית, "קלפי סגולה" של ג'יימי סאמס ודייויד קרסון בעמודים 13-17.

 

****************************

  מי הם האינדיאנים?

ch2_pict2

מקורו של השם 'אינדיאנים' הינו בטעות! של כריסטופר קולומבוס מגלה הארצות הנודע שפשוט התבלבל! כאשר הגיע לחופי אמריקה הוא חשב שהגיע להודו (בספרדית: India). מסיבה זו הוא כינה את המקומיים "אינדיאנים" כלומר הודים.

הטעות הזו שלו לא תוקנה מעולם והשתרשה, לאורך דורות, בשפות רבות. בחלק מהשפות כמו למשל באנגלית ובספרדית, הפכה המילה "אינדיאנים" לדו-משמעית כלומר מילה אשר מייצגת את בני העם ההודי (כמשמעותה המקורית), וגם את ילידי יבשת אמריקה.

בארה"ב נחשב היום השימוש במונח "אינדיאנים" כבלתי תקין פוליטית, ולכן הוא הוחלף במונח "ילידים אמריקאים" (Native Americans). בקנדה מקובל להשתמש במונח "עמים ראשונים" (Nations First) ובאמריקה הלטינית נפוצה המילה "indígenas" (שמשמעה "ילידים") או Amerindians – שהוא חיבור של המילים American ו-Indian. כן…הבנתם נכון – המונח אינדיאנים מתייחס למעשה לבני עמים ושבטים רבים, היושבים ברחבי צפון, דרום, ומרכז אמריקה ובאיים הקאריביים.

 

****************************

מקור הידע הטמון בקלפים

האינדיאנים הקדמונים ראו את עצמם, מאז ומתמיד, כחלק בלתי נפרד מהטבע. הם היו מחוברים אל מקצביו, חשו את פעימותיו, התמזגו איתו בהרמוניה והיו בתקשורת מתמדת ובלתי אמצעית עם כל המתקיים סביבם – בעלי החיים, ממלכת הצומח, האדמה, גרמי השמיים ועונות השנה.

בחוכמתם האינטואיטיבית, העמוקה ביותר, הם השכילו להבין כי הטבע והאדם אחד הם! והאמינו שהרוח הגדולה שוכנת בכול ולכן באה לידי ביטוי בכל אדם, בעל חיים, צמח, חפץ ומקום. הם גם ידעו שהיא זו אשר מלווה אותם, בכל רגע נתון, ומנחה אותם דרך לחישותיה במסעם על פני האדמה אם רק יבחרו להקשיב לה. והרוח הזו הינה חזות הכול! היא הביטוי לאלוהי וליקום על חוקיו ומסתוריותו הגדולה.

 

 

מתוך אמונתם זו שאפו האינדיאנים לחיות באיזון ובשלום מתמידים עם הטבע, ללמוד אותו, ולהקשיב למסרים שהוא שולח אליהם דרך העצים, הפרחים ובעלי החיים. הם ידעו שעליהם להיות טובים אליו, לכבדו ולגמול לו על כל הטוב והשפע שהוא מרעיף עליהם ובכך מעניק להם חיים. בחוכמתם הם גם הבינו שכל מפגש עם חיה, צמח או אדם אינם מקריים ושכל אחד מהם מביא עימו מסר והנחייה מדויקים עבורם להמשך צעידתם בנתיב חייהם והתקדמותם בדרך האדומה. להם נותר רק לבחור האם להקשיב לאותן מתנות הרוח בידיעה שהן תסייענה להם ללמוד להתנהג ולפעול, באופן המדויק והנכון ביותר עבורם, ותבהיר ולכל אחד מהם את ייעודו, את אבני הדרך והמהלך של מסעו, ואת האיכויות והמתנות איתן בא לעולם על מנת להעניקן לזולתו.

 

Dollarphotoclub_63325295s

 

מתוך המקום הזה ראו האינדיאנים במאפייני החיות וברוחן סמלים רבי עוצמה אשר יכולים לסייע להם בהיבטים שונים של החיים. הם האמינו שלכל חיה יש את הסיפור הייחודי שלה ואת המסרים שהיא מביאה מעולם הרוח ולכן אהבו לחקות את החיות בצורות לבוש, בהתנהגות, בריקודים ובטקסים. בדרך זו הם ביקשו למעשה להתחבר לרוחן של החיות, לבטא את אחדותם עם עולם החי ולעורר בחייהם את ההשראה של אנרגיות ותכונות שהחיות השונות גילמו. כל חיה וסגולת הריפוי אותה ייצגה הזכירה להם את האיכויות שיכלו לבטא בחייהם וסייעה להם לגשר בין העולם הפיזי לעולם הרוחני ולעורר את שתי המציאויות בחייהם.

 

447851_55572478_s 

ההתבוננות במאפייני החיות עזרה לאינדיאנים ליצור חיבור ולמזג בהווייתם בין חייהם הפיזיים כבני אדם מודעים לבין עולם הרוח המתבטא בטבע במטרה לקבל תשובות לדילמות שונות איתן התמודדו, לרפא את עצמם ואת בני ובנות הקהילה שלהם ולזהות בתוכם סגולות ואיכויות שונות.

דרך הפילוסופיה הזו ניתן היה, לפי אמונתם, להבין ולנתח מצבי חיים אישים, לזהות את מקורות העוצמה שלהם, ללמוד על ייעודם בעולם ועל הדרך שלהם להגיע להרמוניה עם עצמם ועם סביבתם, לרפא מחלות ולקבל הכוונה והנחיה גבוהה לגבי נושאים שונים ומגוונים.

גם היום, בזמנים המודרניים, לא אבד הקשר הנשמתי שלנו בני האדם עם הטבע למרות שכלפי חוץ הוא התערער נוכח הקדמה וההתפתחויות הטכנולוגיות המואצות אשר שינו את פני האנושות.

Dollarphotoclub_57363163_s

 

כולנו עדיין משתאים אל מול פלאי הטבע, רב- גוניותו ועוצמתו האינסופית. אנו מקבלים השראה ואנרגיית חיים מים כחול ופתוח, ומשדה ירוק פורח, משמש מזינה ומחממת ונאלצים להתכופף ולהתגמש אל מול אסונות טבע כמו סופות הוריקן או התפרצות של הרי געש אשר משנים את חיינו מקצה לקצה. בסופו של דבר אנחנו עדיין חלק מהטבע ואין אנו יכולים לשלוט בו למרות הניסיונות הרבים. וכשהטבע סוער וגועש יכולה להיות לזה משמעות קטלנית עבורנו.

 

Dollarphotoclub_72216314_s

 

בנוסף על כך, אנו מרבים לשמוע היום, יותר ויותר, על מגמות של "חזרה לטבע" ועל חשיבות ההשקעה בהיבטים אקולוגיים שונים על מנת לאפשר את המשכיות מעגלי הטבע והחיים. אנשים רבים הופכים לטבעונים כי הם מפנימים את העובדה שמזון שמקורו בטבע מספק חיוניות ובריאות לגופם ובשל חמלתם על חיי בעלי החיים שאף הם חלק מהטבע. למרות שנראה על פניו שהתרחקנו ואולי התנתקנו מהטבע האמת היא, שבפועל זה לא באמת קרה! אנו מחוברים אל הטבע והוא אלינו בכל מובן ועניין והגוף שלנו הוא הסנסור הכי מדויק לעובדה הזו. כל מה שאנו עושים או אוכלים מהדהד בטבע ולהיפך. לא נוכל לחיות בלי השפע שמביא לנו הטבע גם היום ממש כמו בעבר הרחוק בו חיו הקדמונים ואם נתעלם מהשפע הזה ונאכל רק מזון מתועש ומלאכותי נהפוך להיות חולים ונמות.

 

Dollarphotoclub_62252703_s

 

למרות עובדה מוצקה זו, אנשים רבים בוחרים להתכחש או להתעלם, מהאחדות שבין הטבע לאדם, ועושים ביניהם הפרדה מלאכותית ורציונאלית. הם אינם מודעים לעובדה שכשאנו לא מכבדים היבט כלשהוא של הטבע, ואת הקשר האינטימי שיש לנו איתו, אין אנו מכבדים למעשה היבטים פנימיים עמוקים ביותר של עצמנו.

כשאנו משחיתים את הטבע אנו תורמים במו ידינו להשחתת חיינו וחיי ילדינו והדורות הבאים עד כדי סכנת הכחדה. ויותר מכך, אנו מהווים חלק מהטבע וככאלה מוטלת עלינו האחריות לדעת ולהבין כמה שיותר את היבטיו השונים. ככל שנבין טוב יותר את הסביבה בה אנו חיים, ואת כל היצורים החיים בה, כך נבין טוב יותר את עצמינו שכן, שפת הטבע היא שפת החיים.

 

Dollarphotoclub_60507801_s

 

הטקסים וההתנהגויות, של הילידים האמריקאים, נראים היום לחלק גדול מהאנשים ה"מעשיים" וה"רציונאליים", אשר רודפים אחרי הזנב של עצמם וממהרים לשום מקום, כפרימיטיביים וחסרי משמעות אבל האמת היא שעוצמתם של אלה בעינה עומדת גם בזמן הזה! ולתמיד! ואתם בטח שואלים הכיצד?

 

644490_67066963_s

 

והתשובה היא שהטקסים וההתנהגויות הללו מבוססים על החוקים האוניברסאליים הנעלים של עולם הרוח שהינם נצחיים ושזורים במארג היקום. אלה הם העקרונות אשר מכוונים את תנועת כדור הארץ, את מחזור עונות השנה, את כוחות הטבע ואת מבנה האטום עצמו. הטבע לא קבע אותם אלא רק חושף ומדגים אותם דרך העננים בשמיים, השמש המזינה ומחממת, נחשולי הגלים בים ומחזורי העונות. כל אלה מלמדים אותנו את הדרך לחיות, על פי מסלול החיים של הטבע, ומעניקים לנו השראה ובטחון בכך שיש חוקיות וסדר ביקום ושיש כוח עליון ומסתורי אשר מכוון את הדברים.

אחד מהחוקים היקומיים המרכזיים ביותר מדבר על כך שכל הדברים וכל העולמות ביקום קשורים האחד לשני בסדר מופתי ובאופן שאינו ניתן להפרדה. לא ניתן להפריד את העולם הגשמי מזה הרוחני או את הדברים הגלויים לחמשת החושים שלנו לאלה הנסתרים מהם. הכל מאורגן באופן הרמוני ועלינו רק להתחבר לרעיון הזה על מנת לנוע בבטחה במסע החיים. בכוחה של האמת, הנובעת מחוק זה, להסביר פרדוקסים רבים בטבע וביקום אשר אינם יכולים להיות מובנים ולקבל פתרון בדרך הרציונאלית המקובלת.

קבלת העקרונות הללו כאמת יקומית רוחנית נעלה מספקת לנו, בני האדם, כלים המאפשרים לנו לעקוף את החסמים והמעצורים הקיימים בתודעתנו, שמקורם באמונות ובמחשבות שונות, להיפתח אל הלא נודע ולקבל אותו ואת המסרים העולים ממנו כחלק מחיינו. ומתוך המקום הזה לממש את עצמינו ולאפשר למידע העשיר הזה לזרום באופן שוטף ובהיר מעולם הרוח לעולם החומר.

 

****************************

בפוסט הבא (העולם המופלא – פרק 3) אציג את ערכת 52 הקלפים ואת שימושיה ויישומיה. ארמוז ואומר, כבר עכשיו, כי בגדול העבודה עם הקלפים משמשת אותנו היום באופן דומה לשימוש שעשו האינדיאנים בעבר במאפייני החיות שבטבע. על כך בפעם הבאה.

©כל הזכויות שמורות לד"ר מיכל אדמתי©

* מכיוון שמקורו של בלוג זה הוא ב "דה מרקר קפה", שמרתי את המשובים לפוסטים שכתבתי שם  כדי שתהיה לי ולחברים למזכרת . תוכלו לקרוא אותם בלינק הזה וכמובן להוסיף את המשוב שלכם ממש כאן למטה!

תגובות

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.