נהדר להיות עכבר!

היי יקרימות,

היום אני רוצה לדבר אתכם על "Inside out" ולא…אני לא מתכוונת לסושי!

אז… סיפור שהיה כך היה…

סוף הקיץ … מאוחר בלילה ואני חוזרת מפגישה עם אסתי חברתי מ"קפה דה מרקר". אנחנו מכירות כבר כמה שנים וירטואלית ומעולם לא נפגשנו עד כה. שוחחנו כמה פעמים בטלפון ותכננו להיפגש אבל לא יצא.

באותו בוקר החלטתי שהיום הוא היום! להתקשר לאסתי ולקבוע איתה לקפה אמיתי אבל הזמן עף לי ושכחתי. ואז… בשעות אחה"צ הטלפון מצלצל ומי מעבר לקו? נכון! ניחשתם! אסתי. איזו הפתעה! והיא מספרת לי שאימה מאושפזת, בבי"ח כרמל, ומבקשת שאבוא לארח לה חברה בזמן שהיא יושבת לידה.

וכך… נולדה לה פגישה מקסימה ומיוחדת, בשעת ערב מאוחרת, על השולחן בחדר האוכל של המחלקה הגריאטרית. וכשזו הסתיימה ואני כבר בדרכי החוצה, עם אסתי שמלווה אותי, אני מבחינה פתאום בעכבר שמתרוצץ לו בחצר ממש לנגד עיני. כאילו מציג את עצמו בפניי! אפילו מחייך אלי.

ואני לא מופתעת! ולא מתרגשת בכלל… ומספרת לאסתי, שגם היא מחוברת לחיות האינדיאניות, שבשבועיים האחרונים אני פוגשת עכברים, כל הזמן בחצר ביתי, ושבדיוק היום מצאתי עכבר על חלון המטבח.

וכן… כבר חשבתי לעצמי, עוד שבועיים קודם לכן, כשפגשתי את העכבר הראשון מתרוצץ לו, על המדרגות החיצוניות של הבית, שבטח נורא בא לו שאכתוב עליו איזה פוסט. אבל מה? לי ממש לא בא! אז הנחתי לזה.

אבל … אני כבר יודעת מניסיון שכאשר חיה מחליטה שעלי לכתוב עליה פוסט, ולהעביר את המסר שלה הלאה לעולם, אני לא יכולה להתעלם ממנה. היא מתעקשת, ומפעילה עלי לחצים, עד שאני מתרצה אפילו כשממש אין לי זמן או חשק לעשות זאת. זוכרים את הלטאות שהופיעו אצלי בערב ראש השנה? וכמה החלטיות הן היו? אז זה מה שקרה גם הפעם! מסתבר שכל הכרמל שורץ עכברים בעונה הזו…וגם אם החלטתי להתעלם מהעכברים שליד ביתי הם ממשיכים להציג את עצמם בפניי במקומות אחרים. לא מוותרים לי.

 

 

ואני אומרת לאסתי שכנראה אין ברירה… מסר זה מסר! וזה לא כל כך נעים לי לפגוש כל הזמן עכברים. אז.. אולי כדאי שאגמור כבר עם זה. ואם העכבר מתעקש כל כך שאכתוב עליו… אז אכתוב וזהו!  כנראה שיש לו מה לומר לנו בזמן הזה.

ואם זה המצב… אני מחליטה לגמור עם זה מהר! ומתיישבת מיד שאני שבה הביתה לכתוב אפילו שכבר ממש מאוחר.

אז… אני מזמינה אתכם/ן חברימות לצלול קצת איתי לעולם העכברים…ולהבין מה הם רוצים מאיתנו? ומה המסר שלהם עבורנו בזמן הזה ובכלל?

 

************************************************

 

מיהו העכבר ב" אינדיאנית"? ומהן סגולותיו?

 

העכבר אצל האינדיאנים הוא אלוהי הפרטים הקטנים!

סגולתו זו באה לידי ביטוי ביכולתו המופלאה לרדת לפרטים, לדייק, להיות שיטתי ולבחון כל דבר בדקדקנות יתירה.

לאחר שהוא בוחן את כל הפרטים בקפדנות הוא נוהג למיין אותם, לקטלג אותם, ולתייקם על פי הסדר הנכון. כל זאת על מנת שיוכל בהמשך, אם וכאשר יעלה הצורך, להעמיק ולעשות בהם שימוש. אין פרט שנעלם מעיניו! לכל נתון יש משמעות.

בעיני האינדיאנים, העכבר הוא המומחה האולטימטיבי להבניה שיטתית של ידע. בלעדיו להבנתם לא היה נבנה סדר בדברים ולא היו נוצרות התמחויות ספציפיות. העכבר יודע שתמיד יש מה מקום ללמידה חדשה ולחקירה של הדברים יותר לעומק.

העמקה וחפירה אינסופית, בפרטים הקטנים, היא מקור עוצמתו של העכבר! אבל גם מגבלתו הגדולה ביותר! יודעים למה? משום שבזמן שהוא מתמקד במה שנמצא ממש מול עיניו, ושם לב לכל פרט – דבר שהינו חיובי כשלעצמו – הוא אינו משכיל או מסוגל לראות את התמונה הרחבה יותר ולכן יכול לפספס את ההקשר. מהמקום העכברי בו הוא נמצא הוא יודע רק להרכיב את התמונה הכללית והרחבה רק מתוך שלל חלקיה הקטנים ולא להיפך! כלומר, הוא יכול לעבוד ולעבד את הדברים רק בכיוון אחד – מבפנים החוצה… Inside- out.

 

 

 

************************************************

מיהם אנשי העכבר?

 

 

אנשים שהעכבר בחר להופיע במפת הטוטם שלהם, הם בדרך כלל שיטתיים מאד, דייקנים כפייתיים, ביקורתיים ולמדנים. כאלה אשר טורחים לבדוק את כל הפרטים המונחים לפניהם, לחקור אותם לעומק, למיינם, לקטלגם  ולתייק אותם מתוך מטרה לעשות בהם שימוש מהיר, אפקטיבי ונוח בעתיד כשיעלה הצורך.

אין מצב שתתפסו את אנשי העכבר לא מוכנים ומאורגנים, על כל צרה שלא תבוא! תמיד תמצאו את ביתם נקי ומסודר.

מי שמתבונן בהם מהצד יכול לחשוב שהם אוגרים ושהם מגזימים בדקדקנות שלהם אבל למעשה הם פשוט מסדרים את הדברים בסדר הנכון והמדויק! ובמילים אחרות, הם מדייקים את  הדברים על מנת  שיוכלו להעמיק בהם בהמשך.

בצידם הלא מאוזן מדובר באנשים אשר עלולים להגזים בדקדקנותם, להיות קטנוניים ולתת חשיבות רבה מידי לפרטים שוליים וחסרי ערך עד כדי כך שהם מעייפים את עצמם ובעיקר מתישים את הסביבה. בדרך זו הם מבזבזים אנרגיה מיותרת, שואבים אנרגיה מאחרים, מעכבים את עצמם ומפספסים את התמונה הרחבה והכוללת או את המהות שבבסיס הדברים. באופן עקרוני, יש להם קושי לתפוש ולראות את השלם וזוהי נקודת התורפה שלהם. הלימוד שלהם הוא תמיד מתוך החלקים. הם בונים את השלם דרך חלקיו.

בשל התכונות הללו, מתאימים אנשי העכבר לאיכויות ולמקצועות כמו ראיית חשבון, מחשבים, ספרנות כלומר, לכל המקצועות בהם העובדים נדרשים להיכנס בעבודתם לעובי הקורה, לפרטי פרטים, ולדייק בהם על מנת ליצור שלם.

 

************************************************

מהו מסר העכבר בזמן הזה?

 

 

העכברים התחילו "לדבר" איתי כבר כמה שבועות לפני הביקור שלי אצל אסתי ואני בכלל לא הבנתי בכלל למה.

ת'אמת? גם לא כל כך התחשק לי להתעמק בזה ולתקשר איתם. אבל בהמשך הנושא התבהר לי! כנראה שהייתי צריכה זמן עיכול.

 

אז מה הם בעצם רוצים לומר לנו בהופעתם?

עכברים הופיעו כדי לדבר אתנו על סדר וניקיון! על התארגנות פנימית וחיצונית! על זה שהגיע הזמן ל"טיפול עשרת אלפים" או באנלוגיה אחרת לניקוי "ההארד דיסק" האישי. "כן"…הם אומרים…"יש זמן בו כל אחד ואחת מאתנו נדרשים , להתחבר אל ה"תוכנה" האישית שלו ושלה ולנקות בעזרתה את כל ה"קבצים" הישנים שעבר זמנם, את כל קבצי הזבל והספאמים. ממש כמו במחשב באישי. זוהי פעולה שצריכה להתבצע אחת לרבעון לפחות ולא רק בראש השנה! ובכלל… לדעתנו אתם צריכים להיות בפוקוס ולשים את הנושא הזה כל הזמן על סדר היום ולהוציא באופן שוטף מהמערכת כל מה שמיותר ומפריע".

הופעת העכברים היא למעשה הכרזה חגיגית מהיקום שעתה זהו זמן בו הוא מעניק לנו בטובו כוח עצום! אנרגיה ענקית אשר באה לסייע לנו  לנקות ולסלק מהדרך את כל מה שמאט את התקדמותנו ואת מהירות ההגשמה בחיינו (וכפי שאתם יודעים הכל קורה מאד מהר היום וכל חסימה קטנה מעכבת אותנו הרבה יותר מאשר בעבר) ואת כל מה שיכול להפריע לנו מלקבל את תקציב השפע המתאים עבורנו. התקציב, שכל אחד ואחת מאתנו חולמים לזמן לעצמנו, על כל סעיפיו:  בריאות, אהבה, קריירה, התפתחות ועוד, ועוד. כל אחד ואחת על פי בחירותיהם/ן ומאוויי ליבם/ן.

 

ואיך נקבע תקציב השפע אתם יודעים?

בד"כ הוא נקבע על בסיס הפעילויות שלנו, והתוצאות שהשגנו עד כה, ובהסתמך על החזון והיעדים שלנו להמשך הדרך. ממש כמו שנהוג בכל חברה עסקית! אבל!!! בניגוד לחברות עסקיות אשר נדרשות, בזמנים הללו, דווקא לצמצם את התקציבים שלהן, לקראת העתיד, אנחנו נדרשים לעשות בדיוק את ההיפך!!! להגדיל את תכנית תקציב השפע שלנו כמה שיותר. כמה שרק נוכל ונסכים לתפוש בתודעתנו, לקבל ולהכיל. כי יש המון שפע בשפע! ואת זה צריך לזכור! ותמיד, תמיד לכוון לשם! למקום הכי גבוה!

אז… עכשיו אנחנו יכולים לעשות את זה! זהו זמן טוב ומדויק (עכבר זוכרים?) לפתוח את הפתח הנכון עבור עצמינו ולקבל את מה כל שאנו מייחלים לו.

אבל מה? כדי שזה יקרה יש דבר אחד שעלינו לזכור!

כדי לקבל את השפע עליו אנו חולמים צריך להתכונן לקראתו! ולפנות לו מקום! כלומר, צריך לעשות עבודת ניקיון וסדר פנימי מופתי. לטהר את המודעות ולשחרר את כל מה שעבר זמנו ואינו נחוץ יותר. לנקות את כל מה שהעלה אבק ומפריע לנו בדרך. את כל מה שעוצר אותנו מלהיות מי ומה שנועדנו להיות. וזה כולל מחשבות, ביקורת, כעסים, אמונות מעכבות, הרגלים ודפוסי התנהגות מגבילים.

וזו בדיוק הסיבה שהעכברים מופיעים בהמוניהם ומתעקשים לומר את דברם! הם באים כדי ליידע את כולנו שיש באוויר כוח עוצמתי מאד שמאפשר לנו להתבונן, להתמקד ולהעמיק בפרטים הקטנים של חיינו. לעשות מיון וסדר במחשבות, באמונות ובהרגלים ולבחון בעיון רב מה נכון עבורנו ומה כבר לא. לשחרר את מה שלא… ולעשות סדר במה שכן. לארגן את הדברים שעדיין מתאימים לנו בסדר מופתי במגירות הפנימיות של הנשמה.

לטענת העכברים רק אם נעשה ניקיון אמיתי ונשחרר דברים נוכל לפנות מקום לדברים חדשים להיכנס פנימה למרחב שלנו. רק כך נוכל להתחדש ולצמוח. ומי שיעשה את הניקיון ואת הסדר הזה בצניעות, תוך מתן כבוד לעצמו ולזולתו, תהא זו עבורו נקודת פתיחה והמשך מצוינת לזמן יוצא דופן בו הכל קורה ומתגשם במהירות האור ולהמשך של דרך נקייה ומוארת ביותר! וכאמור הדבר נכון בכל ימות השנה. לא חייבים לעשות סדר וניקיון רק בתחילת השנה או לפני פסח. אפשר ומומלץ פעם בכמה זמן, על בסיס קבוע, לנקות ולארגן מחדש את המגירות הפנימיות ואת החיים באופן כללי.

 

 

ועוד נקודה מבקשים העכברים להעביר לנו…

"מנקודת מבטינו העכברים" הם אומרים  "תשומת לב לפרטים והעמקה בהם תמיד מקרקעת אותנו ומחברת אותנו לאדמה ולכאן ועכשיו  – ל"רגע הזה"!  ולכן… אנו ממליצים לכם בחום לאמץ את דרך ההתבוננות שלנו כלומר, להתבונן מסביב, לראות את מה שעומד ממש לנגד עינכם ולפעול בהתאם. דרך ההתבוננות הזו תוכלו לבדוק אם פספסתם משהו חשוב למרות שהוא עומד ממש מולכם? או אם דחיתם עוד ועוד דברים שדורשים מכם תשומת לב ופעולה מיידית? או שמא אתם עוסקים בהיבטים הגלובאליים של פרויקט כלשהוא ולא שמים לב לפרטים הקטנים והפראקטיים הנדרשים על מנת שהוא יצא מהכוח אל הפועל?"

 

 

"אנו גם באנו היום כדי ללמד אתכם לקחת אחריות על הפרטים הקטנים של החיים ולהשקיע התכוונות ועשייה על מנת להגיע לשלמות. לשם כך, אנו ממליצים לכם להתמקד ולא ללכת לאיבוד בסבך של הרבה נושאים ותחומים. בנוסף, אנו מציעים לכם לבנות כמונו מסגרות גדולות הנפתחות מהחלקים הקטנים אל השלם – מבפנים החוצה. והכי חשוב, אנו מפצירים בכם שתלמדו גם מהחולשה שלנו העכברים ותנסו להתמודד עימה כלומר,שתשכילו גם להתבונן בתמונה הכוללת ולא רק בפרטים הקטנים אשר עומדים לנגד עינכם".

העכברים מספיק כנים אתנו ויודעים לומר שעכבר מאוזן הוא כזה שאינו שוכח להתבונן גם בתמונה הרחבה ולהפנים את פרטיה. כן…הם מודעים לעובדה שרוחב היריעה עלול לעיתים לבלבל וליצור חוסר מיקוד. זה קורה להם לא פעם. והבלבול הזה הוא הרבה פעמים לדעתם תוצאה של עומס יתר כלומר, מצבים בהם אנו מעמיסים על עצמינו יותר מידי או מנסים להשיג דברים מהר מידי. ולכן, המפתח להצלחה בכל משימה, לשיטתם, היא התמקדות ובחינת הפרטים תוך ראיית המסגרת ושמירה על קצב התקדמות הדרגתי ומתון.

 

 

אז… "זהו חברים" מסכמים העכברים את השיעור להיום… "מתנו את הקצב… הפסיקו להתרוצץ כמו עכברים מורעלים ומבולבלים במבוכי החיים והתחילו לעשות סדר בחייכם! התחילו או המשיכו (למי שכבר התחיל) לבחון את שלל הפרטים המצויים בנתיבכם הנוכחי ולפנות מקום לשפע האדיר שרק מחכה כבר בקוצר רוח להיכנס לחייכם! עשו ממש כמונו עבודה מדויקת של  Inside out ותצאו נשכרים!

עד כאן דבר העכברים!

 

שלכם באהבה,

מיכל

************************************************

מקורות

ג'יימי סאמס, דייויד קרסון, 1999 – קלפי סגולה. הוצאת ענבר ארוח כפרי.

טד אנדרוס 1999,  שפת החיות  הוצאת אור- עם.

אורלי נירן-יהלום, טוטם העכבר . אתר מעוף מקודש – אינטרנט.

 

 

 

 

תגובות

תגובות

תגובה אחת

  • תמרי הגיב:

    מיכלי יקרה,
    מגיל קטן כמו להרבה אנשים יש לי רתיעה מעכברים.מעדפה אותם לבנים במעבדה או בתור מיקי מאוס….
    זכרון שלי…
    גרנו בקומה רביעית בבניין ישן בתל אביב.
    אמא שלי שומעת בחוץ רשרושים ומוצאת ארבעה עכברים מתחת לשטיח המפתן שלנו. היא לוקחת מטאטא ובלי לחשוב פעמיים דוחפת אותם מקומה רביעית עד לקומת הקרקע.
    מפליא אבל הם לא מתו…..והמשיכו לחזור לקומה שלנו שבועות רבים עד שאני מודה הם די התחבבו עליי smile emoticon
    הסיפור שלך הזכיר לי את זה וגם את התחושה שבסך הכל יש משהו בחיה הזאת מקסים ומשעשע. היא כאילו לא מוותרת על כלום. מאוד מדייקת בחייה. במקומות בהם היא מתחבאת..באוכל שהיא אוהבת בזריזות שלה לכל מקום וביכולת התמרון שלה שרוצים להרוג אותה או לתפוש אותה. אפילו במלכודות הם תמיד נראים שהם ילחמו על חייהם עד טיפת הדבק אחרונה.
    "אנו גם באנו היום כדי ללמד אתכם לקחת אחריות על הפרטים הקטנים של החיים ולהשקיע התכוונות ועשייה על מנת להגיע לשלמות. לשם כך, אנו ממליצים לכם להתמקד ולא ללכת לאיבוד בסבך של הרבה נושאים ותחומים. בנוסף, אנו מציעים לכם לבנות כמונו מסגרות גדולות הנפתחות מהחלקים הקטנים אל השלם – מבפנים החוצה. והכי חשוב, אנו מפצירים בכם שתלמדו גם מהחולשה שלנו העכברים ותנסו להתמודד עימה כלומר,שתשכילו גם להתבונן בתמונה הכוללת ולא רק בפרטים הקטנים אשר עומדים לנגד עינכם".
    מתחברת מאוד למה שכתבת כאן. וזה מתחבר לי מצויין עם העכבר…וגם כמובן עם עצמי.
    תודה מיכלי פוסט מקסים כהרגלך, שנוון ומלא בתובנות נפלאות עלינו ועל בכלל….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.