האם השמפו, קרם הלחות והדאודורנטים שלנו בטוחים???

היי יקרימות,

כבר 25 שנה לפחות, אני שוחרת בריאות וחוקרת את נושא המזון שאני ובני משפחתי צורכים, את הרעלים שאנו מכניסים לגוף כחלק מ"אילוצי" העולם המודרני, את הקרינה המטורפת, שנמצאת בתוך הבתים שלנו ובכל מקום, אשר פורצת מכל המכשירים הסלולריים והמחשבים למיניהם ומשפיעה על חיינו מבלי שנהיה מודעים אליה, ואת איכות הסביבה על היבטיה השונים.

הנושא הזה מרתק אותי. ואני פועלת בחלקת האלוהים הקטנה שלי, בבית ואצל המטופלים שלי, להעלאת המודעות למען ניהול חיים איכותיים של בריאות טובה וחיוניות.

אני מודעת לעובדה שלא קל להתנהל בעולם בו יש רעל כמעט בכל דבר (שמוכנס ע"י יצרנים מטעמי נוחות במודע או שלא במודע) אבל חושבת שיש דברים שקל לעשות ולשנות אם מודעים אליהם.

אז…אחד מהדברים הללו ששווה להכניס למודעות הוא למשל מוצרי הטיפוח שאנו והילדים שלנו צורכים, ברמה היום-יומית, כמו למשל השמפו ומשחות השיניים שלנו ואפילו הקרמים לפנים ולגוף. רובם הגדול מכילים מרכיבים שנקראים: SLS ופראבינים.

עד לא מזמן לא ידעתי מה זה אומר?…אבל עתה כשאני יודעת אני מרגישה שמחובתי להעביר את המידע הזה הלאה גם לכם/ן.

אז בואו נסביר רגע מהם המרכיבים הללו? למה הם מסוכנים לבריאות? ומה אפשר לעשות בעניין הזה על מנת לצרוך מוצרים טובים ומיטיבים אשר חפים מהם?

 

מה זה SLS?

SLS – הינו מרכיב שנמצא בכ – 90% מבקבוקי השמפו שלנו (כולל בשמפו "אל דמע" לתינוקות) ובמשחות השיניים. אלה הם ראשי תיבות של SodiumLaurethSulfate (נתרן לאורת סולפט) או Sodium Lauryl Sulfate (נתרן לאוריל סולפט).

היצרנים משתמשים בו כי הוא זול ומייצר הרבה קצף שנותן תחושת ניקוי. אממה? הם לא מספרים לנו שמדובר בדטרגנט גס מאד! וחריף! אשר משמש, חוץ מלניקוי ראשים של בני אדם, גם לקרצוף רצפות במוסכים ובמפעלי תעשייה, כמסיר שומן ממנועים וכחומר ניקוי לרחיצת מכוניות. כן כן!

 

ולמה SLS מסוכן?

כי כשמשתמשים בו לאורך זמן הוא גורם לסרטן!

וחמור מכך, מסתבר שהיצרנים מודעים לנתון הזה אך ממשיכים להשתמש בו כדי לייצר קצף מרשים! הם מכירים היטב את ממצאי המחקרים, שמצאו שבשנות ה –80, שהסיכוי לחלות בסרטן היה 1 מתוך 8,000, ובשנות ה-90, היה 1 מתוך 3 – התפתחות מדאיגה.

בנוסף לסרטן,  SLS מצטבר בלב, בכבד, בריאות ובמוח ועלול לפגוע בתפקוד של האיברים הללו. כאשר הוא בא במגע עם העור הוא עלול לעכב תהליכי ריפוי של פצעים, לגרום לדלקות עור ולהפרעות בתפקודו, לאבדן שיער ולפגיעה ביכולתו לצמוח, לעצירת שתן, לקטרקט ולנזק אפשרי להתפתחות העיניים אצל ילדים קטנים. ילדים מתחת לגיל 6 פגיעים במיוחד כשהם באים במגע עם החומר הזה וחשופים לפגיעה בהתפתחות העיניים שלהם.

 

 

ומה זה פראבנים?

פרבנים הם כימיקלים המשמשים כחומרים משמרים ואשר נמצאים ברוב מוצרי הקוסמטיקה –  הדאודורנטים, הסבונים, הקרמים ושאר מוצרי הטיפוח בהם כולנו משתמשים ע"ב יום יומי וגם באלה המתהדרים בתווית "טבעיים". משפחת חומרים זו כוללת: מתיל, אתיל ופרופיל-פרבן, (methyl, ethyl, propyl paraben).

 

ולמה בכלל צריך אותם במוצרי הטיפוח שלנו?

מסתבר שמוצרי קוסמטיקה מכילים מורכבים בד"כ מ – 80% מים ו-15% שמן. השילוב של שני החומרים הללו מהווה קרקע פוריה להיווצרות חיידקים ופטריות אשר גורמים לריקבון תוך כמה ימים. כדי להאריך את חיי המדף של כל המוצרים הללו נדרשים חומרים משמרים שתפקידם לחסל את ייצור החיידקים ולמנוע את התפתחות הריקבון. ואם זה לא מספיק, אז מסתבר שכשמדובר בקרמים אז מוסיפים להם, בנוסף לחומר המשמר, גם חומרי הסמכה כימיים במטרה להעניק להם את המרקם המישחתי.

אז כן….כל החומרים הללו נספגים במהירות וביעילות דרך העור אל תוך הגוף… ולו יש אמנם יכולת לפרקם ולהפרישם דרך השתן עד שהוא מתעייף ואז מתחילות הצרות.

 

ולמה הפראבנים מסוכנים?

רק בחודש שעבר – יולי 2016 – קיבל משרד הבריאות את ההנחיות של ה-FDA (ארגון הבריאות העולמי) והוציא הנחיה מידית להפחית משמעותית את כמות החומרים המשמרים במוצרים טואליטיקה בשוק הישראלי! יודעים למה?

משום שמדובר בחומרים רעילים שאנחנו עושים בהם שימוש יומיומי אשר חודרים לגוף, מגרים את העור וגורמים לרגישויות, גירויים ואלרגיות עוריות. ויותר מכך, מדובר במחוללי מחלות קשות כמו סרטן ובעיקר סרטן השד (מחקרים מצאו קשר בין השימוש המקומי והיומיומי בתכשירים קוסמטיים, בעיקר דאודורנטים באיזור בית השחי, לבין התפתחות סרטן השד).

בשנים האחרונות, אנו רואים עלייה תלולה מאוד בסרטן השד בארצות המערביות, כמו גם יחס לא פרופורציונלי של סרטן בחלקי השד הצמודים לבית השחי, מה שיכול להצביע על קשר לאורח החיים המערבי.

בנוסף, פרבנים הם אסטרוגן!  – וישנה הסכמה מדעית שלאסטרוגן ולחומרים הדומים לו בפעילותם יש השפעה רבה על התפתחות סרטן השד.

מחקרים חדשים מצאו שמעבר להיותם דומים לאסטרוגן בפעילותם, הפרבנים מפריעים לפעילות ה- estrogen sulfotransferase ומונעים את פירוק האסטרוגן (Butyl paraben נמצא הפוגע ביותר) וכך גורמים לעליית כמות האסטרוגן הטבעי. בעקבות ממצא זה עלתה הסברה, במחקרים הללו, שייתכן שהפעולות המיטיבות הזמניות של חלק ממוצרי הקוסמטיקה נובעות פשוט מהעלאת ריכוז האסטרוגן בעור. מחקר נוסף מצא שמתיל פרבן (methyl paraben) יכול לגרום לפגיעה בעור כולל שינויים סרטניים תוך פעולה משותפת של קרינת שמש ואנזימים שונים בעור.

יש עוד כמה חומרים מעבר לשני אלה שהוזכרו לעיל שהינם מסוכנים. אפרט אותם להן.

 

אם אתם רואים על מוצרי הקוסמטיקה שלכם את השמות הבאים

ת ע צ ר ו!

BHA / BHT = נוגדי חמצון סינתטיים (המקבילים הסינתטיים לויטמין E) שגורמים לאלרגיות בעור, מגבירים את הסיכון לחלות בסרטן. נמצאים בעיקר בשפתונים ובקרם לחות.

Formaldehyde = משמש כחומר משמר במגוון רחב של מוצרי קוסמטיקה. מדובר בכימיקל דליק וחסר צבע בעל ריח חזק, המשמש בעיקר בחומרי בנייה ובמוצרי בית. בתעשיית החקלאות הוא משמש להדברת מזיקים, פטריות וחיידקים ובעולם הרפואה הוא משמש כחומר משמר במעבדות לשימור איברים.!!! (איככסססס). ארגון הבריאות העולמי הגדיר אותו כבר לפני כמה שנים כחומר מסרטן. בנוסף, הוא עלול לגרום לתופעות רפואיות קצרות טווח וביניהן: עיניים דומעות, צריבה בגרון, באף ובעיניים , שיעול, בחילה וגירוי בעור. החומר נמצא: בלק לציפורניים, בחומרים להחלקת שיער, בשמפו ובקרמים.

פרבנים Parabens– הם כאמור חומרים משמרים הנמצאים בשימוש רחב מאוד בקוסמטיקה ומשמשים גם כמרכיבי ריח. לרוב לא יצוין על התכשיר שהוא מכיל פרבנים כי ה"מתכון" לריחות נחשב כמשהו סודי ולכן ייצרני התכשירים לא מתבקשים לרשום את רכיבי הריח על אריזת התכשיר. הפרבנים חודרים בקלות לעור וכאמור נמצא קשר ביניהם לבין סרטן השד. בנוסף, הם עלולים לפגוע בפוריות הגבר ומאיצים את הזדקנות עור. חומר זה נמצא בכ- 50% – 55% ממוצרי הקוסמטיקה.

צבעי זפת הפחם- מזוהים לרוב כמספרי E. זפת הפחם הינו חומר מסרטן אשר עלול להכיל מתכות כבדות ואלומיניום הפוגעים בגוף ורעילים למוח. חלק מהצבעים אינם מאושרים לשימוש במזון, אך משתמשים בהם בתעשיית הקוסמטיקה. הם נמצאים בצבעי שיער, בשפתונים וכו'.

TEA, MEA, DEA– משמשים כגורם המקשר בין פאזה שומנית לפאזה מימית (מתחלבים), מגיבים עם כימיקלים אחרים ויוצרים ניטרו אמינים. חומרים אלה גורמים לגירוי בעור ובעיניים, במינון גבוה עלולים להיות מסרטים (סרטן בכבד ושינויים טרום סרטניים בבלוטת התריס). איגוד הקוסמטיקאים אסר את השימוש בהם, אך הם עדיין נכללים בטיפולים הקוסמטיים. ה- FDA פרסם, שמעל ל-42% מחומרי הקוסמטיקה עלולים להיות מזוהמים. באירופה, חומרים אלה אסורים לשימוש! החשיפה לחומרים אלו מסוכנת לילדים ותינוקות. נמצאים: בקרם לחות, בסבונים, בחומרי ניקוי, שמפו (הכמות הגבוהה ביותר).

Dibutyl phthalate– נקרא גם DBP– משמש בעיקר כממיס במוצרי לק ומונע ממנו להיות שביר. בנוסף הוא משמש גם כמרכיב ריח. ברוב המקרים, לא יצוין על התכשיר שהוא מכיל את הכימיקל הזה, כי ה"מתכון" לריחות נחשב כמשהו סודי ולכן יצרני התכשירים לא מתבקשים לרשום את הרכיב על אריזת התכשיר. הוא נספג דרך העור, משפר את היכולות של הכימיקלים האחרים ויכול לגרום למוטציות גנטיות. הוכח בניסויי מעבדה, שהוא עשוי לגרום למומים התפתחותיים ולפגוע בפוריות. מרכז הבריאות בקנדה טוען, שחשיפה לחומר עלולה לגרום לבעיות בכבד ואי ספיקת כליות, אצל ילדים המשתמשים בתכשירים המכילים חומר זה. האיחוד האירופאי מסווג חומר זה כרעיל ליצורים החיים במים. נמצא: בעיקר בלקים, אך גם במוצרים רבים נוספים בעלי ריח.

polyethylene glycols – PEGs– חומרים ממיסים, מנקים, מחליקים, מרככים, מספקי לחות. משתמשים בהם בעיקר בתכשירים מנקי פנים כדי להמיס שומנים ולכלוך וכן כחומר ממיס שומן בתנורים! אלה חומרים מבוססי תרכובות נפט, הם נמצאים בשימוש נרחב במוצרי קוסמטיקה ומשמשים גם כמשלשלים בתחום התרופות. בתהליך הייצור, PEGs עשויים להזדהם עם כמות מדודה של תחמוצת אתילן ו-1,4 Dioxane. תחמוצת אתילן חשודה כמסרטנת ובנוסף יכולה גם לפגוע במערכת העצבים. 1,4 Dioxane הוא קרצינוגן אדם חשוד. בבדיקה גילו כי כ 50% מכלל מוצרי הטיפוח עם PEG, מכילים כמויות משמעותיות של 1,4 Dioxane, גם במוצרי קוסמטיקה אשר המילה "טבעי" מופיעה על האריזה שלהם. PEGs עצמם יכולים לגרום לגירוי בעור ולרעילות מערכתית, במיוחד אם משתמשים בהם על עור פגוע. בנוסף, PEGs מתפקדים כמשפרי ספיגה של התכשיר לתוך העור, כך שהם מגבירים את חדירות שאר הכימיקלים המזיקים הנמצאים בתכשיר.

Fragrance– כ- 3,000 כימיקלים המשמשים כניחוחות. נמצאים כמעט בכל תכשיר קוסמטיקה וחומרי ניקוי לבית ובעיקר במרככי כביסה. אפילו המוצרים המשווקים כמוצרים "ללא בישום" יכולים למעשה להכיל ניחוח יחד עם חומר היוצר מיסוך על הריח, על ידי מניעה של המוח לקלוט את ריח. למרות שהחוק דורש מהיצרנים לפרט ולרשום את כל המרכיבים הכימיים במוצר, בנושא חומרי הריח מאפשרת להם התקינה לא לכתוב ממה הם מורכבים, מכיוון שה"מתכון" לריחות נחשב כמשהו סודי.

רוב הכימיקלים הללו לא נבדקו אם הם מזיקים ורעילים, בפני עצמם או כשהם באים בשילוב עם חומרי ניחוח אחרים. רובם עלולים לעורר אלרגיות, מיגרנות ותסמיני אסתמה. בסקר של חולי אסתמה נמצא שבושם ו/או מי קולון, פוגעים כמעט בשלושה מתוך ארבעה אנשים. נמצא שחשיפה לבושם יכולה להחמיר אסתמה ואפילו לתרום להתפתחותה אצל ילדים. חוקרים באנגליה דיווחו ש"הבושם" הוא הגורם השני בשכיחותו של אלרגיה בקרב חולים במרפאות עור. במחקרים נמצא שחומרי ניחוח מזיקים, לא פחות מטבק, ואף מועברים לתינוק דרך חלב אם. ניתן למצוא אותם במוצרי קוסמטיקה ובחומרי ניקיון.

שמן מינרלי – Petrolatum– המרכיב העיקרי בשמן תינוקות ובוזלין נוזלי  (וזלין- הוא שמן מינרלי המופק מתוצר זיקוק של נפט.), נמצא גם בשמן פראפין. שמן מינרלי אוטם את העור ומונע אבדן לחות דרך העור, אך מה שקורה הוא בדיוק הדבר ההפוך – השמן גורם לכליאת הרעלים בתוך העור וכך הוא מזדהם. מאחר ונמנע ממנו סילוק רעלים הדבר גורם לאקנה ולהזדקנות העור. השמן המינרלי מונע מן העור את השמנים הטבעיים שלו ובכך גורם לבקעים ויובש. נמצא: בקרמים לטיפוח עור הפנים והגוף, במוצרי תינוקות, במוצרי טיפוח לשיער (מוסיף ברק לשיער).

(sulfateSodium laureth (SLS -כאמור לעיל, מדובר במרכיב זול המקציף ויוצר נפח במוצרים. משמש בתעשייה כמסיר גריז במנועים. מסוכן בעיקר לילדים, מאחר והוא מתרכז ברקמותיהם באחוזים גבוהים. גורם לשינויים ברקמת העין ולנשירת שיער. מחקרים מצאו כי הוא גורם לגירויי עיניים, לפריחות עור ולכיבים בפה. SLS חודר לעור, ללב, לריאות, לכבד ולמוח. הוא הוכח כחומר המסוגל לגרום לסרטן. נמצא: ב במשחות שניים (נפוץ), בתכשירי היגיינה אישית, בשמפו, בג'ל רחצה ובמוצרי תינוקות.

Triclosan– חומר משמר, אנטי בקטריאלי, אשר רשום, בסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה, כקוטל חרקים ושייך לקבוצה של חומרים החשודים כמסרטנים. הוא עובר דרך העור וחשוד בגרימת הפרעות בתפקוד ההורמונלי. עקב השימוש הנרחב בו, התפתחו חיידקים אשר עמידים בפניו. נמצא: בחומרי חיטוי, בדאודורנטים, במשחות שיניים, בחומרי ניקוי.

O-Padimato– נמצא בעיקר במסנני שמש שאינם באמת מועילים בסינון הקרינה. נהפוך הוא! מדובר בחומר שעלול להגביר את הסיכון לסרטן העור. האנרגיה הנספגת על ידי מסנן השמש הופכת לרדיקלים חופשיים, אשר מגבירים את הסיכוי לחלות בסרטן העור ומגיבים בשילוב עם כימיקלים אחרים ויוצרים ניטרו-אמינים. כמו ב– DEA, חשיפה רבה לחומר משנה את תפקודי הכבד והכליה. חומר זה עלול לגרום לסרטן עור ולאלרגיות.

Aluminum– אלומיניום, נמצא לרוב בדאודורנטים. פקידו לאטום את נקבוביות העור ולמנוע הפרשת זיעה. זיעה אמורה להיות מופרשת מהגוף, זו אחת הדרכים של הגוף להיפטר מפסולת. כאשר הפסולת אינה יוצאת החוצה, היא עלולה להגביר סיכוי לגירויים ודלקות ואף לסרטן. יש הטוענים שהאלומיניום עלול לגרום לאלצהיימר ושהוא מעלה את השכיחות לסרטן השד.

Talc– טלק הוא מינרל המצוי בדרך כלל בסלעים. לאחר שמעבדים אותו (ע"י ריסוק, טחינה וייבוש) מתקבל תוצר הדומה לאסבסט. הטלק נמצא בגוון רחב מאוד של מוצרים והוא לא בריא לשימוש כי הוא נכנס לריאות, מצטבר בהן ולא מצליח לצאת. נוא עלול לגרום לסרטן וביניהם לסרטן השחלות.

Cationic surfactants– יכול להופיע בשמות נוספים: Cetalkonium chlorid Stearalkonium chloride, Benzalkonium chlorideCetrimonium chloride. מקורו של החומר הזה בתעשיית הנייר והבד בהן הוא משמש כמרכך וכחומר נגד חשמל סטטי. הוא נמצא בעיקר במרככי שיער (שבטווח הארוך, הם לא מרככים אלאט גורמים לשיער להיות יבש ושביר) ועלול לגרום לאלרגיות. במקרה בליעה, חומר זה עלול להיות קטלני.

אז מה עושים כדי להימנע מהחומרים המסוכנים הללו?

לשמחתנו כיום המודעות לנושא הזה גדלה ואנשים מתחילים לחפש תחליפים בריאים יותר. לכן, ניתן למצוא בחנויות הטבע והפארם השונות מוצרים שכתוב עליהם באופן מפורש שהם עשויים מחומרים טבעיים ואינם מכילים SLS ופראבינים. לכו וחפשו את המוצרים הללו והחלו להשתמש בהם! הם בריאים יותר וידידותיים לאדם ולסביבה ואינם מכילים תוצרי לוואי של נפט, חומרים משמרים או חומרי בישום סינתטיים.

שימו גם לב שכל המרכיבים בתכשירים הללו טבעיים ולא רק חלק מהם. קראו טוב את האותיות הקטנות. זוהי הבריאות שלכם ושל הילדים שלכם.

 

רק דוגמא אחת מיני רבות – אין לי כל קשר דווקא לחברה הזו

 

 

 

 

לבריאות!!!!

מקורות:

פוקוס – רפואה משלימה – דו"ח בריאותי על מרכיב ה- S.L.S

האתר של אורית מזרחי

אתר לבנדר קוסמטיקה טבעית 2014 – החומר נכתב ע"י: עידו משעל: (BA ביולוגיה, .B.Sc – הנדסה כימית, M.Sc.- הנדסת חומרים – טכניון)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תגובות

תגובות

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.